Organizatorami szkoleń mogą być szkoły, zespoły szkół, gminne Komisje PARPA oraz samorządy terytorialne i związki gmin, a także Stowarzyszenia i organizacje pozarządowe. Szkolenia odbywają się na miejscu, u organizatora lub w miejscu przez niego wskazanym. Niketóre szkolenia mogą być realizowane zdalnie. Podane ilości godzin warsztatów mają zagwarantować jakość przygotowania uczestników. W zależności od potrzeb i możliwości zleceniodawcy oraz innych czynników, czas trwania warsztatów i sposób ich realizacji może być modyfikowany.
SZKOLENIE PODSTAWOWE prezentujące podstawowe założenia Programu
wersja STACJONARNA realizowana dla kilkuosobowych zespołów z wielu szkół.
(Może być także realizowana dla jednej szkoły jako szkolenie informacyjne)
- Adresaci:
-
-
-
- Rady Pedagogiczne zainteresowanych szkół i placówek.
- Grupy zainteresowanych nauczycieli z różnych szkół.
- Wychowawcy i opiekunowie placówek opiekuńczo - wychowawczych.
-
-
- Cele szkolenia:
-
-
-
- Zapoznanie uczestników z programem i jego filozofią.
- Przygotowanie uczestników do przeprowadzenia Rady Pedagogicznej w szkole, prezentującej PNZ nauczycielom szkoły (dotyczy wersji stacjonarnej)
-
-
- Ilość uczestników: grupa do 20 osób (dotyczy wersji stacjonarnej) lub dowolna (e-learning)
- Czas trwania: 7-10 godzin dydaktycznych (dotyczy wersji stacjonarnej) lub w zależności od potrzeb uczestników (e-learning)
- Opis szkolenia: Podstawowe szkolenie prezentujące założenia Programu Nauki Zachowania. Obok założeń teoretycznych, w szkoleniu prezentowane są główne umiejętności ważne dla osiągania celów programu. Uczestnicy w zależności od potrzeb zamawiającego zostaną wyposażeni w umiejętności pozwalające na przeprowadzenie szkoleniowej RP w swojej szkole macierzystej (na podstawie przekazanego na szkoleniu scenariusza - dotyczy wersji stacjonarnej).
wersja E-LEARNING realizowana przez nauczycieli placówki indywidulanie w formie zdalnej
Ta forma szkolenia realizowana jest alternatywnie do szkolenia podstawowego i zakłada realizacje podobnych celów. W tej formie szkoleniowej zakładamy udział wiekszosci nauczycieli z jednej placówki.
Końcowe spotkanie Rady pedagogiczne prowadzi zdalnie autor Programu.
Po zakończeniu spotkania z autorem nauczyciele podejmują decyzję o wdrażaniu PNZ lub wyborze innej formu wsparcia uczniów z obszaru oddziaływań selektywnych.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI ważnych dla osiągnięcia celów Programu - podstawowe szkolenie przygotowujące realizatorów
- Adresaci:
-
-
-
- Nauczyciele z placówek, w których planowane jest wdrożenie PNZ.
- Nauczyciele i pracownicy placówek, w których realizowany jest PN.
-
-
- Cele szkolenia:
-
-
-
- Przygotowanie grupy nauczycieli do realizacji programu w szkole.
- Doskonalenie umiejętności miękkich i rozwijanie kompetencji niezbędnych do wspierania ucznia w procesie zmiany zachowania.
-
-
- Ilość uczestników: grupa do 20 osób.
- Czas trwania: 25-30 godzin dydaktycznych.
- Opis szkolenia: Szkolenie realizowane jest w formie treningu umiejętności praktycznych i obejmuje umiejętności prowadzenia poszczególnych działań w Programie. Nauczyciele trenują umiejętności, metody i techniki:
-
-
-
- Rozwijania poczucia własnej wartości uczniów z trudnościami w zachowaniu.
- Prowadzenia rozmów motywujących do zmiany zachowania.
- Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
- Uczenia zmiany zachowania za pomocą pytań motywujących (Sokratejskich).
- Prowadzenia rozmów i zajęć edukacyjnych motywujących i wspierających rodziców uczniów objętych Programem.
- Budowania i rozwijania współpracy nauczycieli w szkole, w celu zbudowania systemowych rozwiązań nastawionych na indywidualizowane działania wobec uczniów zagrożonych eskalacją zachowań problemowych.
-
-
SUPERWIZJE I KONSULTACJE
1. Adresaci: Nauczyciele i pracownicy placówek w których realizowany jest PNZ.
2. Cele szkolenia:
-
-
-
- Wzmocnienie kompetencji grupy nauczycieli realizujących program w szkole.
- Wsparcie nauczycieli w podnoszeniu jakości realizacji i efektywności programu w szkole z uwzględnieniem warunków lokalnych i potrzeb środowiska szkolnego.
-
-
3. Ilość uczestników: grupa do 30 osób.
4. Ilość grup jednorazowo: do 2 grup.
5. Czas trwania: 10 - 20 godzin dydaktycznych.
6. Opcje szkolenia: możliwa realizacja do 2 grup jednocześnie.
7. Opis szkolenia: Szkolenie superwizyjne przeznaczone jest dla nauczycieli realizujących PNZ w swojej szkole. Obejmuje obserwacje zachowania uczniów uczestniczących w PNZ i działań nauczycieli w trakcie poszczególnych elementów realizacji PNZ. Informacja zwrotna po obserwacjach oraz analizy wspierające jakość działań nauczycieli w Programie, a także analizy efektywności przyjętych rozwiązań i wspólne opracowywanie nowych strategii, służą rozwojowi umiejętności nauczycieli i podnoszeniu skuteczności Programu w szkole. Na tym etapie szkoleń trenerzy, w zależności od potrzeb szkoły, mogą także wspierać poszczególnych nauczycieli i całe zespoły poprzez konsultacje mailowe i telefoniczne.
KONFERENCJE DLA REALIZATORÓW I SZKOLENIA DODATKOWE
Dla nauczycieli szkół realizujących Program, organizujemy cyklicznie spotkania treningowe, pozwalające na wymianę doświadczeń i rozwijanie umiejętności. Mają one różna formę w zależności od potrzeb realizatorów. Są to jednodniowe konferencje, dodatkowe szkolenia tematyczne i inne.